onsdag 13 augusti 2014

Ryslig tågurspårningsolycka i Schweiz

Det som förmodligen är ett av världens säkraste järnvägsnätverk (särskilt med tanke på terrängen det operarar i) hade i dag en ryslig olycka, på en av de sträckor vi åkte. Det kändes först hur hemskt som helst, men sedan tänkte jag att inte tycker alla som har flugit över Ukrainas luftrum att det var väldigt läskigt bara för att ett plan blev nedskjutet där flera månader senare? Vädret har idag varit exeptionellt i Schweiz, det har kommit upp till 100 mm regn och olyckan orsakades av ett jordskred. 

Som tur är så omkom ingen och bara ett fåtal blev allvarligt skadade. 

Sträckan har otroligt många tunnlar och går därimellan på en ganska smal kant, precis vid olycksstället är det en liten bro över en "bäck" eller ett vattenfall snarare. 

Jag är glad att vi redan har rest den här sträckan för jag tror att jag skulle få svårt att få med mig familjen efter det här!




1 kommentar:

  1. Hujedamej så läskigt. Jag är också glad att ni åkt färdigt där <3

    Njä, "alla" kanske inte tycker det varit läskigt att flyga över Ukraina, men... jag blev ärligt förvånad att plan flög där över? Tog för givet att rutterna gick runt?

    SvaraRadera