söndag 23 februari 2014

Familjeutmaning - tågluff i europa

Vi bestämde oss - lite genom en slump - att skippa hela AI-vid-medelhavet-grejen i år och istället tågluffa genom Europa med barnen. Om det är riktigt klokt eller inte får jag återkomma om när vi kommit hem igen. Jag gissar att både barn och föräldrar kommer att behöva lite semester från varandra då i alla fall.

Jag började med att surfa och söka lite på bahn.de som har tågtider för hela europa, hittade också rätt snart till raildude.com som har visat sig vara en riktig guldgruva av information! Ska ni köpa tågbiljetter i Europa kan ni stödja Raildude genom att köpa via deras "portal" till bahn-sajten som har adress http://bahn.raildude.com

Ganska snart insåg jag att vårt val av interrailkort "5 resdagar inom 10 dagar" inte tar oss särskilt långt så Frankrike/Italien/Spanien/Kroatien ströks direkt som resmål. (Dessutom ingår inte franska snabbtåg i Interrail = dyrt). Jag kollade rutterna för de tyska nattågen "city night line" och utifrån det började nån slags plan ta fram. Jag har varit ganska mycket i Alperna på vintern och åkt skidor men bara enstaka resor dit på sommaren som barn. Flera av de upplevelserna har jag dock fortfarande väldigt bra och tydliga minnen av, det måste ju betyda att det var väldigt speciellt! En av sakerna jag mindes var när vi åkte "nån slags brant tåg" uppför ett berg till något som barnet i mig tänker är ett slags slott, där fanns en skylt som visade vilka berg man såg och vad de hette. Ett av dem var det där spetsiga berget ni vet  ;) Matterhorn. Så jag kollade med mina föräldrar och jo, jag mindes rätt, de är själva stora fantaster av bergsvandringar på mer avancerad nivå och tyckte att Zermatt var ett bra resmål. Dyrt visade det sig, men mer om det senare. Okej, går det att ta sig till Zermatt på ett vettigt sätt? Jo då, via nattåg till Basel och sedan vidare till Luzern.

Zermatt. Hmm. Finns det inte något som heter Glaciärexpressen som ska vara spektakulärt? Jo men visst! Börjar researcha glaciärexpressen och inser att den är dyyyyyyr, väldigt dyr. Och ingår inte i interail. Men det kan det kanske vara värt ändå?

Glaciärexpressen "landar" i St Moritz och därifrån var ursprungsplanen att ta sig till Wien och därifrån med nattåg hem men tiderna passade dåligt och jag kunde inte direkt hitta så mycket kul för barnen i Wien, hästar och hus och Mozart liksom, hörde hur storebror suckade tungt "men åååååh inte titta mer på hus nu" så jag fick tänka om. Hittade Salzburg som har en riktigt gammal riddarborg! Det lät ju intressant! Och en park med en massa konstiga fontäner och dessutom ett vattenland med lite rutschkanor och sånt om det behövs.

Men vart ska vi åka hem ifrån? Nu insåg jag att vi kommer att passera Legoland på vägen hem. Hmm. Stanna där kanske? Jag sökte lite mer i tidtabellerna och City Night Line stannar faktiskt i Kolding som ligger nån timme från Legoland. Passande tåg avgår från Prag och då återstod bara att kolla förbindelser mellan Salzburg och Prag och det fanns det gott om!.

YES!

Så vår rutt i sommar har landat i att vi åker från Köpenhamn (eller rättare sagt Roskilde pga regelverket för Interrail som säger att man inte behöver räkna en resdag om tåget avgår efter 19 och CNL-tåget avgår 18.45 från Köpenhamn men 19.10 från Roskilde) med nattåg till Basel och därifrån vidare till Luzern. Där stannar vi en natt innan vi åker Goldepassline via Interlaken och Lötschberger rutten till Zermatt. Vi stannar i Zermatt i två nätter och åker sedan först Glaciärexpressen till Oberwald där vi tar en liten avstickare med en ångloksdriven museijärnväg (tänk Hogwartsexpressen) innan vi fortsätter med vanliga tåg på samma linje som Glaciärexpressen går på till Chur där vi tar en kort stop innan vi åker på en liten runda på den enligt uppgift väldigt sevärda Albula-rutten (Samedan, Sagliains, Klosters, Landquart) för att sedan ta ett expresståg till Innsbruck (en stad jag också har barndomsminnen av!). Vi stannar en eftermiddag i Innsbruck innan vi åker till Salzburg där vi stannar 2 nätter och sedan blir det en halv dag i Prag innan nattåget mot Kolding avgår. Vi spenderar dagen på Legoland innan vi - förmodligen - kraschar på tåget mot Helsingör. Färja över hem till Svedala och så hoppas vi att nån vänlig själ plockar upp oss där runt midnatt, då också vårt Interrail-kort upphör att gälla.

Pju.

Vän av ordning räknar kanske och ser att det där är fler än 5 resdagar. Japp! Jag hittade nämligen att det finns "Swiss Rail Pass" som har 3 dagars fritt åkande inom en månad, och i den inkluderas Glaciärexpressen, så ska man åka hela Glaciärexpressen så är det faktiskt billigare att köpa SRP för 3 dagar än att lösa glaciärexpressenbiljetter!

Vi får se om vi håller oss till den planen eller om vi istället köper 10 resdagar inom 22 dagar för att ha lite mer luft i schemat.

5 kommentarer:

  1. Hej! Jag hittade till din blogg när jag sökte på "tågluffa med barn" och jag måste säga vilken resa! Vi är en familj med två vuxna och tre barn mellan 10 och 5 som tänker göra en liknande resa i sommar. Det är otroligt värdefullt att få ta del av tips som du gör med bloggen. Bokade ni boende i förväg?
    Mvh Malin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Så kul att du hittade hit! Ja vi valde att boka alla boenden i förväg och vi hade också alla tågavgångar bestämda. För oss var det viktigt men det är ju olika hur man är.

      Radera
    2. Tack för svar! Vi tänker också boka boende i förväg samt ha resvägar och aktiviteter inplanerade. /Malin

      Radera
    3. Hej igen! Har du något tips för bokning av boende? Minns du hur ni gick tillväga? Mvh Malin

      Radera
    4. Jag använde TripAdvisor för att hitta lämpligt boende, vi ville bo på gångavstånd från stationen där det gick. Sedan bokade jag i samtliga fall via hotellen själva, då kan dom inte skylla på nån tredjepart om det skulle bli fel. Jag är jättenöjd med alla hotell. Passade oss perfekt. Tror vi la ca 1000 kr natten i genomsnitt.

      Radera