Linjens officiella hemsida hittar du här: https://www.dfb.ch/index.php?id=4&L=3
Museijärnvägen går över Furkapass, där du också kan besöka Rhoneglaciären, och går med 1, 2 eller 3 tåg i vardera riktningen per dag så det kan behövas lite planering med tågen före och efter. Men Glaciärexpressens avgång 8.52 från Zermatt går att kombinera med DFBs avgång 13.50 från Oberwald. Jag har varit i kontakt med Glaciärexpressen och frågat om det går bra att gå av i Oberwald trots att det står att det endast är påstigande där och det skulle det göra men man får dock betala ända till Andermatt i vilket fall. Anyway, vanliga tåg går i en tunnel under Furkapass nuförtiden, men fram till 1981 så gick även vanliga tåg över Furkapass, på sommaren vill säga. Under vintern blev järnvägen ofta förstörd av snöras och laviner och var väldigt svår att underhålla. 1992 började järnvägen att återställas och arbetet var helt klart 2010.
Så här ser bansträckningen ut (lila linje):
Mer om Furka Damphbahn på wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Furka_Cogwheel_Steam_Railway
En av många videor på YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=6GTBb2ubNS8
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar