lördag 12 juli 2014

Dag 13: Berlin

Okej, jag veeeeet att det är mycket bättre att se Berlin till fots eller på cykel, eller i vilket fall med liveguide,  men med två barn varav den ena har ont i knät så kändes det faktiskt inte som ett alternativ så vi hittade en hop-on-hop-off buss med svensk inspelad guide och åkte ett varv :-) Den var okej, lite väl mycket arkitektur och lite lite intressanta fakta men man kan ju komplettera med Wikipedia där det behövs.  Innan dess hade vi skippat hotellfrukost för frukost på stan, via TripAdvisor hade jag snokat upp ett ställe inte allt för långt bort som hette Chipps och det var kanonmysigt och väldigt god mat!
Under dagen gjorde vi stopp vid Brandenburger Tor,  som tyvärr var inhägnat inom nåt slags eventområde (hur tänkte dom nu??), vid Kurfurstendamm för lunch och shopping och sedan vid Checkpoint Charlie. Alexanderplatz började vi på och Potzdamer platz ska vi till i morgon.  Barnen och jag ska försöka hinna åka upp i tv-tornet också. Så har vi väl avverkat Berlins "måsten" sedan.
Vi har ju märkt en viss leksaksabstinens hos barnen så idag gick vi in på KaDeWe och så fick de välja en liten sak var på deras leksaksavdelning. Lyckliga killar valde ett flygplan och en mekanoliknande byggsats och mamman la till två små nerf-pistoler.  Vi köpte en t-shirt till storebror också för jag orkar inte tvätta mer :-P
Jag måste nog konstatera att storstäder inte är min grej, och så har vi idag reflekterat över hur ruffigt det är här,  planteringar som är helt överväxta, trasiga trottoarer,  klotter överallt och allmänt skitigt. Jag förstår varför Stockholm anses vara en så vacker huvudstad,  för jämfört med det här ÄR Stockholm helt breathtaking!
Nåväl. Ikväll gick vi över gatan för ännu ett mål medelmåttig mat, gud vad jag saknar grönsaker, helt vanlig sallad liksom! Och frukt! Och mitt eget bröd... Det är ju en ytterst positiv bieffekt av resandet,  att man påminns om att uppskatta allt det självklara i vardagen!
I morgon blir det en av barnens höjdpunkter. Legoland Discovery Center! (och så är det nån slags fotbollsmatch där Tyskland verkar vara med ;)  )

Inte många bilder idag, så ni får hålla till godo med dom här:










2 kommentarer:

  1. Jag har gått på Checkpoint Charlie, på riktigt! Jäklar så skrajsen jag var. Tolv år gammal. Men idag är jag glad för det!

    Hop-on-hop-off är skitbra i storstäder. Jag tycker ni är modiga som besökt så många huvudstäder på er resa, själv hade jag bara rest runt bland små byar för det är liksom mer min melodi. Storstäder har sin charm, men då kanske helst i vuxet sällskap för det blir som du skriver rätt enahanda efter ett tag. Hur mår knät nu förresten? Och armen? <3

    Va fina ni är på alla foton! - utom den där med björnen kanske ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltså, coolt! Det vill jag gärna höra mer om - och säkert V också! Det var min första h-on-h-off och det var okej, det blir rätt opersonligt med förinspelat som man dessutom förstår har några år på nacken, men att slippa översätta till barnen var skönt! Just Berlin har jag förstått verkligen bör ses till fots av en bra kunnig live guide, alternativt på cykel, men det får bli en annan gång ;) Vi har ju varit i små byar också - typ Zermatt :D Det är svårare att åka tåg till småbyar, särskilt i fd öst så jag tog säkra kort helt enkelt, och ställen det fanns hyfsade barnaktiviteter (läs legorelaterade :D ) Det som förvånade oss var att det var så.. opersonligt och turistigt liksom, vi jämför med Rom som kändes väldigt välkomnande och omfamnande och liksom "myyyyyys" - här var det bara, trångt och .. ja.. inte särskilt gästvänligt.

      Knät och armen mår bra, han haltar lite fortfarande och vi har ett återbesök här hemma nästa vecka, blått som tusan fortfarande men vi hade nog en faslig tur där tror jag!

      Radera