fredag 11 juli 2014

Dag 12: Prag - Berlin

Vi bestämde oss för att ta första tåget till Berlin och inte hänga kvar i Prag. Avgång från Prag var en annorlunda upplevelse,  det blir lite mer spännande att resa när man inte förstår ett dyft av vare sig skärmar eller skyltar :-S När vi kom ca 25 min före avgång så fanns ännu inget spår på skärmen för vår avgång, så vi väntade. Och väntade och väntade...  när det var 10 kvar kom äntligen spår 4 upp, vi rusade iväg mot symbolen för tåg och hoppades att det var rätt håll ;-) väl på perrongen vad skylten svart, eller den ena var det, den andra visade ett helt annat tåg, det finns nämligen två spår på varje plattform,  eller 4 egentligen för det finns nord och syd på varje också.  Det fanns nån slags skärm på perrongen men den verkade bara visa tidtabellen. Vi kunde ju inget annat göra än att stå kvar. Inget tåg, inget högtalarutrop och ingen info på skärmen.  En kvart efter avgångstid kommer en lokal snubbe och visar att man ska trycka på en knapp för att få upp aktuell status för tågen och där står 30 min försening (visste dom inte det 10 min före avgång när dom annonserade spår 4?) men inget spår! Kan bli 4 eller 3 sa han, eller 5, eller nåt annat. Tjohooooo... Storebror som har svårt att gå! Vi står där och väntar och plötsligt står det spår 5! Rusade iväg och kom till sist på tåget, lyckades hitta en kupé med 4 platser och slog oss ner. Pju! Jag hade fått veta att EC-tåg på den här sträckan med tjeckiska bistrovagnar har väldigtbra mat så vi käkade lunch på tåget. Vällagad, nylagad, god mat för en billig peng, serverad på bord med vit duk och med det vackra landskapet susandes förbi utanför, det var mysigt det och ytterligare något för svenska tågoperatörer att ta lärdom av!

Framme i Berlin blev vi helt överväldigade över stationens omfattning och komplexitet och även om vi nu förstår skyltarna var det ändå svårt att navigera runt. Efter 40 minuter hade vi hittat spårkarta och lyckats köpa biljett.  Sedan gick vi på rätt linje åt fel håll så det blev gör om och gör rätt på den. :$ *sehr pinsamt *  Byte till annan linje på Friedrichstrasse och den var stor som T-centralen ungefär,  men till slut var vi framme på hotellet och fick våra rum som har onödigt mycket sängar ;-)
Vi pausade lite och bestämde oss sedan för att idag besöka Berlin Wall Memorial och sedan lekplatsen vid Nordbahnhof. Det var en tankeväckande upplevelse och även storebror var intresserad! Det är svårt att greppa omfattningen av det som skedde och ännu mer obegripligt blir det ju när man läser hela historien bakom.

Lekplatsen var jättebra, en hinderbana med skeppsbrottstema.

Tillbaka till hotellet och sedan orkade vi bara gå till grannrestaurangen för lite krubb innan vi bäddade ner oss. Lärdom av hotellval: hostel-hotell är lite högljudda på helger ;-) Men det är ett fint och stort rum och vi betalar 140 € för 3 nätter exkl frukost :-)