torsdag 3 juli 2014

Dag 4: Gornergrat och Zermatt downtown

Idag vaknade vi till en klarblå himmel och en fantastisk utsikt över Matterhorn! Det där berget är väldigt speciellt!



Vi åkte sedan Gornergrat-järnvägen http://en.m.wikipedia.org/wiki/Gornergrat_railway Europas näst högsta järnväg, den är brant och den är cool och det är hisnande vyer som bjuds :-) Jag har filmat men den behöver lite klippning innan den kan visas offentligt, kommer senare. 
Väl uppe så fotade vi, massor,  och så åt vi lunch med en fantastiskt utsikt - då slog det mig också att jag faktiskt saknar mina barndomsbesök och att jag har otroligt många fina minnen från den här delen av Europa <3 Vi knatade upp till utsiktspunkten och konstaterade att cachen vi hade planerat att ta var utom räckhåll terrängmässigt med två barn, tyvärr :-(










Väl nere i Zermatt så blev det byte till shorts eftersom tempen var uppe i 30 grader :-o och om du inte vet det så tar solen rejält på den här höjden :-S idag var Uv-index 10 ;-) det syns liksom på färgen nu ikväll *ops *



Vi åt god mat med usel service innan vi gick hem o packade inför morgondagens resa med Glaciärexpressen!

Dagens bild till morfar blir den här, fast mina ungar slapp vara barfota ;-)

2 kommentarer:

  1. Så underbart att ni fick se detta BERG i fint väder! Tror säkert att detta blir också ett av era favoriter. Väldigt roligt att följa er via bloggen det känns "nästan" som att vara med!
    ha en fortsatt härlig resa
    Morfar och mormor

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att ni är med oss! Om det inte vore så infernaliskt dyrt så skulle Zermatt lätt kunna vara ett återkommande resmål, men det kräver en stor plånbok :)

      Radera