söndag 13 juli 2014

Dag 14: Berlin

Vi startade med en god frukost och sedan tog vi S-bahn till Potzdamer Platz. I Sony Center ligger nämligen Legoland Discovery Center och det var dagens mål. Vi började med att logga cachen som finns utanför och beundra det otroligt vackra taket! Sedan var det Lego Heaven för kidsen. Miniland, liten dräkter, ninjago-träningsläger, 4d-bio med Chima-film, legobyggarworkshop, legoracer-bygge och lite till, vi var där i ca 4 timmar innan vi vuxna fick nog ;-) Det vi inte hann med var turen genom "legofabriken", vi pallade inte att vänta en halvtimme på nästa visning. Vi rekommenderar varmt ett besök!



Efter en lunch i Sony Center så tog vi oss till Alexanderplatz för att åka upp i Tv-tornet,  det var ju lite kö, typ 45 minuter,  men man kunde få sms när det blev ens titta, det var smart.  Coolt att få en sån vy! Maken stannade på marken,  han gillar ju inte höjder så det här äventyret avstod han, men barnen och jag njöt för fulla muggar. 



Vi gick sedan till hotellet och avslutade med mat på en italienare runt hörnet, i god tid innan vm-spektaklet började. Redan i eftermiddags började det bli lite obehagligt för barnen med stora gäng skränande vuxna, jag hoppas dom vinner,  för annars blir det nog mycket ilska på gatorna ikväll. Vi följer matchen från hotellrummet ackompanjerad av rop/suckar och skrik från resten av hotellets gäster.  Igår såg vi förresten en modig familj som fotade sig själva framför Brandenburger Tor iklädda argentinska tröjor :-D De tog dock snabbt av sig dem igen,  var nog klokt.


I morgon, supertidigt åker vi till Danmark,  vi ska åka ersättningsbuss en sträcka så jag har börjat ladda med Postafen.

2 kommentarer:

  1. Jag har varit i Berlin tre gånger. Första gången var det östtyskland och... ja Alexanderplatz då var inte som Alexanderplatz nu. Vill minnas att det var där Stasi hade sitt högkvarter? Vi gick och gick och gick minns jag. Min pappa arbetade ju i Polen och dåvarande Östtyskland så jag har gjort rätt många resor i de länderna bakom järnridån. Idag kan jag vara glad att jag fick uppleva det där. Fortfarande har vi vänner som bor i Rostock, deras barnbarn hälsar på i Varberg om somrarna. Det liv dom levde då och det dom lever idag. Det går inte att beskriva.

    Och häri denna erfarenhet ligger också min enorma ovilja till kommunism. Fyfan.

    Men.

    Välkomna hem nu! Gissar ni besökt alla Europas lego-museum nu :p jag kommer för alltid tycka ni är galna som missade möjligheten att uppleva ett vm-guld "på plats", men jag förstår att fördomar och oro hade gjort det svårt att uppskatta spektaklet för vad det är :)

    KRAMS!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade vi haft en gnutta intresse av fotboll utanför lokal- eller nationalintresse så ;) För en fotbollstokig familj som din är det kanske svårt att förstå att vi inte alls hade nån önskan att vara på stan den kvällen :D Det räckte gott och väl med det vi såg redan på eftermiddagen och det vi såg morgonen efter ;) Vi missade ju Metallica i Prag också *ops* dålig research av mig där, skulle jag såklart haft biljett åt maken till... men han får ju gå på Nina Persson här hemma på Stålboms som plåster på såren ;)

      Det finns faktiskt några legoland discovery centers till i europa ;) och några fler legomuseum. ett i Eslöv faktiskt :D

      Radera